Friday 24 February 2017

Hiking di Bukit Fraser

Hemmant Trail Fraser's Hill

Tarikh: 31/8/2016
Difficulty: Easy/ family
Time: 25 minutes

Bukit Fraser ni among hill top yang first developed by the British during colonial period. Banyak banglo-banglo untuk Resident Inggeris berehat, untuk dapatkan suasana macam di England.  Di Bukit Fraser sendiri ada banglo Hollebekke dan lain -lain lagi yang mempunyai Tudor architecture macam gambar di bawah ni.

Trip kali ni memang just day trip dan hiking. But since yang datang join kali ni tak pernah hiking, so we decided to just take the easiest trail, I don't want to take any risk especially when they bring along small kids.

Ada at banyak hiking trail di Bukit Fraser, ada Hemmant Trail, Bishop Trail, dan lain-lain, the ultimate is Pine Tree Hill and Twin Peak, but you need permit for that. Trail lain-lain tak perlu permit.
As I mentioned earlier, we went through Hemmant Trail, so starting point adalah berdekatan sini, tak jauh dari kedai makan. Kami start hiking pukul 11.00 pagi, sebab dah sampai lepak dulu dan makan2 ala piknik.


Hemmant Trail..trail ni sesuai la untuk budak-budak yang tak pernah hiking dan untuk orang dewasa yang memang baru nak feel hiking tu macam mana. Hiking di Bukit Fraser ni best sebab sejuk, tak macam di Broga..haha

Ni trail nya..ok la..simple and clear, ada tali.
Memang senang, inshAllah tak sesat tapi better spare apa yang patut, macam time ni kami memang spare first aid kit, poncho..food and drinks are essential

Trail di sini kiranya well maintain juga, so kita pun rasa selamat, ada wakaf untuk yang pancit..boleh rest dulu...minum..selfie..erkk
Cantik juga pokok-pokok disini..cuma takde moss macam di Mossy Forest
I really love seeing this kind of trees with roots and branches and creepers. It looks like an ancient world. Walaupun trail ni pendek saja..macam sepak daun santai giler tapi best juga bila ada view macam ni..dan yang penting tak panas.

Lepas 20 atau 25 minit bergantung kepada geng kita punya pace..maka sampai lah kita keluar dari hutan..sekejap saja dah jumpa jalan tar ni. Untuk budak2 yang dah biasa hiking dalam 2 jam ke atas, Hemmant Trail ni memang tak puas la untuk diaorang. Dari jalan ni..terus je..sebelah kanan ada another trail which is Bishop Trail (about 1 hour).
Okay..ni Bishop trail punya map..since we have small kids in our group, we decided to end our hiking even though my kids insisted on going on and explore this trail..haha..maybe next time yaa..
Luckily we stopped coz it was rain cats and dog after that, and we had to wait at a small hut just near the Bishop Trail.

No comments:

Post a Comment