Tuesday 28 February 2017

Hiking di Kota Damansara Community Forest

Tarikh: 15.10.2016
Category: Hiking
Difficulty: easy
Masa: 4 jam 30 minit
Jarak: 9.8km

Selain Bukit Gasing, ada banyak lagi hutan di dalam bandar yang menarik seperti Kota Damansara Community Forest ni. Kalau dari B.B.Bangi, drive dalam 40 minit. Parking di kawasan depan sekolah. Kami start dalam pukul 8.30pagi sebab tunggu semua berkumpul dulu. Kali ni bawa kawan-kawan yang ada different fitness level so kena fikir pace and stamina.
Trailhead ada signage..after few minutes ada junction so kami pilih yang sebelah kanan.
Trail di Kota Damansara Community Forest ni juga famous among mountain biker, so memang akan berselisih dengan diaorang ni..

Ni antara benda yang menarik, pokok-pokok hutan yang berselirat daun. Bila hiking ni, bukan saja puncak yang kita nak kejar, tapi apa benda yang ada di keliling kita, baru lah berbaloi.

Dalam perjalanan, jumpa group lain..di Kota Damansara Community Forest ni memang tak risau, sebab ramai je yang datang hiking. Cuma janganlah hiking sorang-sorang, we never knew what might happen.

This is what they call 'understory' .or the lower level of forest, and on the right side is middle canopy. Hutan hujan tropika ni atau tropical rainforest ni memang menarik sebab ada tiga lapisan. So cuba bila hiking tu observe, look, see and smell nature instead of bising-bising sambil hike pasang lagu.

Ni species pokok paku pakis, cantik daunnya hijau muda..

Menuju puncak..lepas 2 jam lebih hiking, maka sampailah ke puncak Denai Tiga Puteri. Puncak ni sangatlah berbeza dengan puncak bukit lain sebab viewnya hanyalah view highway. Tapi ada la small spot untuk pasang khemah, masak air teh O sambil cicah roti. Relaks dulu sebelum turun.

Lepas hiking selama 4 jam lebih, semua pun dah malas nak layan ambil gambar..tengok pokok cantik ke, cendawan ke..semua tak layan..dalam kepala memang terbayang air teh O ais, air sirap.

Sampai je kat parking, siap2 kemas dan bergerak ke Kayu Nasi Kandar..carbo loading katanya..apa lagi, makan nasi kandar dan 2 gelas air ais..grrr..burned calories and then load again..

No comments:

Post a Comment