Tuesday 28 February 2017

Hutan Pendidikan Bukit Gasing

Tarikh: 2.4.2016
Category: Hiking
Difficulty: Easy

Bukit Gasing ni memang among tempat yang sesuai kalau nak hiking dengan family especially untuk yang nak bawa baby dalam carrier. Tapi kena make sure pilih carrier yang sesuai sebab takut salah pilih, boleh sakit belakang.

(credit: Google Earth 2017)
For those who are wondering about the entrance..its located in housing area

Kami start agak lewat dalam pukul 9.00 pagi tapi disini since hutan nya jenis canopy so, start lewat macam ni pun still okay, tapi kalau Bukit Broga, memang hangus la,..sunburn. Macam biasa hiking memang bawa bodyguard kecik 2 orang ni. Not much complaint from them so far.

Gambar wajib bila hiking adalah gambar hiking shoes...haha..hiking shoes yang sesuai adalah sangat penting sebab kasut memang dah direkabentuk untuk jenis kegunaannya. Kasut running tapaknya lain, kasut jogging tapak getah penuh dan ada kusyen untuk impact, kasut badminton lain pula, kasut hiking of coz la tak sama. Since ada banyak brand, kita kena pilih hiking shoes yang sesuai. Si kakak ni pakai Columbia hiking shoes, while I wear Karrimor hiking shoes bought at Sports Direct Aman Central Alor Setar. Yang si kecik tu masih pakai Adidas sport shoes for kids sebab takde size untuk hiking shoes for her. Tapi trek di Bukit Gasing ni tak slippery, so this sport shoes is just fine for her.


Kali ni memang kami macam biasa since bawa budak-budak, just follow an easy trek. Bawa ke suspension bridge ni kira macam the highlight untuk trip kali ni.

Lepas dari suspension bridge ni ada tangga..sapa yang nak ke Kinabalu boleh la try Mother of all Stairs nii..i wasn't interested at that time especially with small kids.

Maybe next trip.

No comments:

Post a Comment