Thursday 4 May 2017

Gunung Tok Wan

Difficulty: Easy
Duration : 5 hours (including break and selfie :)
Date : 21st January 2017 (Saturday)

Bukit Broga memang dah famous among hikers, Gunung Tok Wan before this tak ramai yang naik. Mostly stop until Broga peak saja. Been wanting to go there, since few of my officemate wanted to join, we gathered few people but only two of us who wanted to proceed to Gunung Tok Wan.

Kami start kumpul di parking dalam pukul 6.15 pagi dan solat subuh dalam kabin yang gelap tu dulu. Lepas warm up ready dengan headlamp, terus proceed ikut trek lama. Ada yang bawa anak-anak sekolah rendah. Ada yang first time naik Broga so diaorang tak expect yang Broga ni dari awal mencanak. so ended up ada yang sampai CP2 saja..the rest followed us until Broga peak.


View from CP2 ..i need a new camera i guess..

View dari peak, disebabkan masih awal, maka dapat la ruang yang luas untuk lepak dan tak susah nak ambik gambar di puncak, kalau tak memang macam sardin cap ayam.

Trek ke Gunung Tok Wan terletak betul-betul belakang puncak akhir Broga, nampak macam semak samun, masuk je dalam tu. Takde signage tapi ni la jalannya.
Ikut arrow tu..but make sure pergi jangan sorang dan bukan lewat petang. Buddy system is important and bring enough water even though this journey is only 1.5 hours for us. Kami memang dah set time to reach peak within 1 hour and 30 minutes. Masa start masuk dalam ni, memang rasa lain sebab trek Tok Wan ni dalam hutan dan berjalan di bawah kanopi pokok berbeza daripada Broga yang luas dan lapang dan boleh nampak orang.

This is how the trek look like,..certain area. Just follow the red tape marking on the trees. Trek dalam ni tak confusing macam Kota Damansara Community Forest tu yang banyak junction, even Bukit Gasing pun banyak junction.

Pokok-pokok sepanjang trek. Masa dalam ni memang akan dengar bunyi-bunyi hutan macam bunyi siamang, akan jumpa kesan babi hutan sondol tanah. Nasib baik tak jumpa berdepan saja, tapi biasanya depa ni bila dah siang tak keluar, tak macam di Bukit Saga Hill Top.

Gunung Tok Wan ni adalah dalam kawasan hutan simpan, banyak spesis pokok yang menarik dan ada banyak jenis cendawan liar. Pokok ni among trademark di sini.

Bila dah sampai area ni maknanya dah tak jauh ke puncak. 
Yeah..finally after 1 and half hours we made it to the peak at 9.15 am, there were only three other hikers at the peak, so we rest here for 20 minutes since there's no spectacular view like other mountain peak.

Lepas rehat, dalam 9.30am kami mula gerak keluar dari puncak Gunung Tok Wan, on the way turun baru start nampak banyak group yang masuk ke sini. Tapi kami prefer start awal sebab tak panas dan tak ramai orang.

By the time kami sampai sini..memang heaven..sebab dah lenggang..no more traffic jam..haha..Ohhh I love this view..
Kami sampai di trailhead dalam pukul 12 tengahari..lepak dulu minum coconut shake..sejukk..legaa..

Updated: kami pi Sabtu, kes Azarul hilang di Broga hari Ahad..scary
I joined SAR on final day together with his family..will share the story later








No comments:

Post a Comment